G.A. DOLGAYANING “O‘RTA DUNYO XUDOLARI” ROMANIDAGI O‘RTA OSIYO RAMZLARI
Referat
Badiiy adabiyotdagi ramzlar mualliflarga chuqur ma’nolarni yetkazish, emotsional reaksiyalarni uyg‘otish va o‘quvchilarni matnni ko‘p bosqichli talqin qilishga undash imkonini beruvchi kuchli vositadir. Maqolada bir qator nazariyotchi olimlar, jumladan, A.N.Veselovskiy, F.de Sossyur, G.Garipova, K.G.Yung va boshqalarning adabiy ramzlar xususidagi nazariy yondashuvlariga e’tibor qaratilgan. G.A.Dolgayaning “O‘rta dunyo xudolari” fantastik romani misolida to‘rtta toifadagi belgilar tahlili o‘tkazildi: tabiat hodisalari, obyektlar, hayvonlar va mavhum tasvirlar. Asosiy belgilarning ma’nolari, jumladan, daryo (vaqt), tumor (taqdir), qarg‘a (omen), shuningdek, yerto‘la (qo‘rquv va noma’lum) kabi belgilar ko‘rib chiqildi. Romanda taqdim etilgan ramzlar arxetipik va mintaqaviy ma’nolarni o‘zida birlashtirib, bir necha darajalarda ishlaydi. Ular mifologik, tarixiy va madaniy jihatlarni o‘zida mujassam etgan ko‘p qatlamli hikoya yaratadi, asarni keng o‘quvchilar ommasiga tushunarli bo‘lishini ta’minlaydi.
Kalit so'zlar:
Mualliflar haqida
Adabiyotlar ro'yxati
Eco, U. (1984) Semiotica e filosofia del linguaggio. – Einaudi. – 328 р.
Feidelson, Ch. (1953) Symbolism and American literature. - University of Chicago Press. – 372 p.
Lewis, C. S. (1964) The Discarded Image: An Introduction to Medieval and Renaissance Literature. – Cambridge University Press. – 242 p.
Saussure, F. de (1922) Mémoire sur le système primitif des voyelles dans les langues indo-européennes. – Leipzig. – 268 p.
Stone J. (2017) The Institutions of Russian Modernism. Conceptualizing, Publishing and Reading Symbolism. – Evanston: Northwestern University Press. — 304 p.
Алексеев, А.В. (2016) Символическое значение слова в этимологии и истории русского языка // Вестник Брянского государственного университета. – № 3. – С. 107-112.
Веселовский, А.Н. (1979) Миф и символ // Русский фольклор: Вопросы теории фольклора. – Л. – Т. 19. – С. 186–199.
Гарипова, Г. (2016) Мировой литературный процесс ХХ1 века. // Литература Узбекистана. – С. 137-180. – URL:https://www.academia.edu/42210969
Гладцинова, М.Н. (2015) Архетипический смысл и символическая семантика // Вестник Череповецкого государственного университета. – №3. – С. 53-57.
Долгая, Г.А. (2023) Боги срединного мира: роман. – Издательские решения. – 244 с.
Медведева, А.В. (2008) Символическое значение слова. – Воронеж: Истоки. – 192 с.
Миничкин, П.Д. (2016) Актуализация символического капитала финно-угорского мира в современных культурных практиках Республики Мордовия: дисс. канд. культорологии. – Саранск. – 181 с.
Миничкин, П.Д. (2017) Слово как символ в художественной литературе. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/slovo-kak-simvol-v-hudozhestvennoy-literature/viewer
Нестеров, А.Ю. (2002) Литературный текст, читатель и символ: проблема символического моделирования эстетического объекта. – Самарский гос.ун-т. – 36 с.
Османова, Н.И. (2015) Слово как символ в традиционной культуре кыргызов // Мировоззрение населения Южной Сибири и Центральной Азии в исторической ретроспективе. – №8. – С.175-189.
Потебня, А.А. (1989) Слово и миф. – М. – 622 с.
Тургунов, У. (2020) Символизм в творчестве джадистов. // Молодой ученый. – № 20 (310). – С. 517-518. – URL: https://moluch.ru/archive/310/69996/
Юнг, К. Г. (1993) Психология бессознательного. – Минск. – URL: http://philosophy.ru/library/jung/pers_super.html